חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טולדו – הרובע היהודי העתיק במדריד

לקבלת ייעוץ בתכנון החופשה במדריד ללא עלות השאירו פרטים👇

מדריד לתייר היהודי: היכרות עם הרובע היהודי, בתי כנסת, בית חב"ד ועוד. הרובע היהודי במדריד נקרא "החודריה" ברחבי סגוביה. קהילת יהדות מדריד - טולדו:

מדריד היא אחד הערים היפות והעשירות ביותר בהיסטוריה ברחבי העולם. ספרד כולה היא יעד מדהים לחופשה ומכילה בתוכה עושר רב של תרבויות, מנהגים, היסטוריה ואטרקציות – ובתוכה, מדריד היא פנינה אמיתית. עיר הבירה הגדולה של ספרד היא עיר תוססת, שוקקת חיים ומלאה כמעט בכל מה שאפשר רק לחשוב עליו – והביקור בה הוא חובה כמעט לכל ישראלי.

מדריד היא אחת הערים היפות בעולם זוהי עיר עם היסטוריה של אלפי שנים וקרו בה המון דברים משמעותיים וזכורים לאורך ההיסטוריה. בעיר מדריד הייתה קהילה יהודית מכובדת ביותר זוהי לא הקהילה הגדולה באירופה אך בהחלט זו הייתה קהילה משגשגת ופעילה.

כאשר אנו בוחנים את ההיסטוריה של הרובע היהודי במדריד ובכלל את ההיסטוריה של יהדות מדריד, נגלה שגם הם סבלו כמו קהילות יהודיות אחרות מרדיפות והטרדות של תושבי המקום, למעשה בשלב מסוים רוה בקהילה נרצחה במהומות שהיו בשנת אלף שלוש מאות תשעים ואחת.

מאה שנים לאחר מכן הגיע גירוש יהודי ספרד ובאותם שנים לא הייתה קהילה יהודית במדריד או בספרד, אך אם השנים הקהילה חזרה לגדול וכיום ישנם כמה אלפי יהודים שעדיין מתגוררים בעיר מדריד ומקיימים אורך חיים יהודי הכולל בתי כנסת וחנויות שמוכרות אוכל כשר.

מה יש כעת ברובע היהודי במדריד?

כיום חיים במדריד אלפי יהודים והקהילה משגשגת, החל משנת אלף תשע מאות שישים ושמונה השתנה החוק הספרדי,  צו הגירוש שהוטל על היהודים בוטל באופן רשמי והם יכלו לחזור להתגורר בספרד ובמדריד בפרט. 

מאז הקהילה גדלה וכיום ישנם שישה בתי כנסת מרכזיים, יש בית ספר בשפה העברית, מסעדות כשרות, מקווה, וחנויות 

שתוכלו לרכוש בהן אוכל כשר למהדרין.

בית הכנסת הגדול והמרכזי של העיר נקרא בית יעקב, והוא נחשב לליבה של הקהילה היהודית במדריד, זהו בית כנסת פעיל שמגיעים אליו מתפללים כל יום וזהו גם מקום מפגש של הקהילה. כשמטיילים למדריד שווה מאוד להגיע לבית כנסת יש האומרים שהאווירה בו היא מרוממת רוח.

אחד המקומות הנוספים שאסור לפספס בביקור במדריד, זהו ביקור בספרייה הנקראת BASY, שם תוכלו לראות את מה שנחשב לארון הספרים היהודי העתיק בעולם, חוץ מהארון יש גם עוד פריטים הקשורים ליהדות והיסטוריה של יהודי מדריד.

מדריד לתייר היהודי

לא צריך להכביר מילים על העבר היהודי המפואר של ספרד. במאות שעברו, בספרד שגשגו חיים יהודיים ודתיים פורחים ועשירים במיוחד. גדולי ההוגים היהודים של כל הזמן חיו או ביקרו בספרד לאורך השנים, ביניהם הרמב"ם בכבודו ובעצמו ורבי יהודה הלוי. יהדות ספרד המפוארת נפוצה בכל המדינות השכנות – בעיקר מדינות צפון אפריקה, אולם לא רק – וחיי הדת העשירים והמפוארים התחלקו והתפזרו על פני מרחב גדול בהרבה.

למרות הגירוש, לתייר היהודי בספרד יש המון מה לראות והרבה מאוד מה לעשות ברחבי המדינה. ספרד שופעת במוסדות – היסטוריים או מודרניים – הקשורים לעולם היהודי, במסעדות כשרות, בתי כנסת עתיקים ועוד. חלק מבתי הכנסת העתיקים, אשר ננטשו בלית ברירה בעת גירוש ספרד, הפכו לכנסיות. למרות שינוי עדיין ניתן להתרשם מבית הכנסת העתיק שהמבנה היה בעבר, עם הקישוטים והפיתוחים הייחודיים לעם היהודי.

בית הכנסת בית יעקב – הינו בית כנסת אורתודוקסי
בכתובת: Calle de Balmes, 3
מדובר בבית כנסת משופץ ומטופל היטב, בית חם ליהודי ספרד. פתוח רק בשעות התפילה מאוד מומלץ להגיע מדובר על בית כנסת שהוקם ב1968.
חשוב לדעת שצריך להגיע עם דרכונים כדי להכנס.
יש אפשרות להתארח לסעודת שבת עולה רק 15 יורו וכמובן להגיע ברביעי-שישי כדי להירשם. תפילה ואווירה מדהימה בשבתות.
תפילת שבת ב8 בערב.

בית הכנסת Comunidad Judia de Madrid הינו בית כנסת אורתודוקסי
בכתובת: Calle de Balmes, 3, 28010 Madrid
בית כנסת ממש יפה ונעים עם אנשים נחמדים. תחקיר בטחוני מאוד קפדני של המשטרה המקומית בשביל להכנס וחובה להביא דרכון ולמלא טופס.
קבלת פנים חמימה ולבבית של הרב סעדי ואשתו שמקבלים יהודים לארוחות שבת. חוויה מדהימה!
אם יש לכם זמן תגיעו לתפילת ערבית ושיחה עם הרב בן דהן.
טיפ קטן: יש סניף פיצה כשרה ומעולה שקרובה לבית הכנסת ברחוב קאלה ויריאטו 35 ו-37.

בית חב"ד במדריד:
בכתובת: Calle de Barbieri, 3, 28004 Madrid
בית חב"ד של מדריד פתוח 24 שעות למעט שבתות וחגים.

בית חב"ד מדריד – מידע נוסף:

כמו כמעט בכל מקום בעולם גם בספרד תמצאו בית חב"ד, הממוקמים בברצלונה ובמדריד, במקרה ואתם מעוניינים לעשות טיול כשר במדריד ולחוות את ההיסטוריה של יהדות ספרד אז בית חב"ד בהחלט יכולים לעזור לכם.

בית חבד במדריד מציעים ארוחות שבת כשרות למהדרין, מתחילים בתפילה בבית הכנסת בית יעקב ולאחר מכן הולכים יחדיו לארוחת שבת בבית חב"ד. כמובן שחשוב להזמין מקום מראש לארוחה מפני המון מבקרים מבקשים להגיע לחוות את החוויה של ליל שבת כשרה במדריד

את בית חב"ד תמצאו גם בכתובת: Calle Gral. Álvarez de Castro 30, Madrid, וכאמור כדי להשתתף בארוחת שבת יש להירשם מראש באתר האינטרנט של בית חב"ד, ההרשמה מאוד פשוטה ונגישה לכל אחד.

הרובע היהודי במדריד

עיקר החיים היהודיים של ספרד לא התרחשו במדריד, מהסיבה הפשוטה שבעבר מדריד פשוט לא הייתה עיר הבירה. העיר המרכזית והמשגשגת ביותר, בה התיישבו היהודים, הייתה טולדו השכנה. טולדו ממוקמת חצי שעת נסיעה ממדריד, ובה מרוכזים עד היום מבנים ומוסדות יהודיים משמעותיים. למרות זאת, גם במדריד חייתה ופעלה קהילה יהודית לא מבוטלת, גם אם קטנה יותר מהקהילה של טולדו.

הרובע היהודי במדריד נקרא "החודריה" – היהודי, בהגייה ספרדית מקומית. הרובע היהודי של מדריד הכיל בתוכו פחות משפחות ובני קהילה בהשוואה לקהילות יהודיות אחרות ברחבי המדינה – אבל הוא איננו קטן וצנוע בשום צורה ואופן. הרובע היהודי נפרש על פני רחובות רבים, ובעבר התגוררה בו קהילה יהודית משגשגת ופורחת במיוחד. בפרברי העיר המרכזית טולדו, החיים היהודיים התנהלו ברווחה ובשקט. לאורך ההיסטוריה בוצעו פרעות שונות ביהודי מדריד במהלכן נרצחו רבים מבני הקהילה, מה שפגע בה כמובן באופן קשה, אולם הקהילה נותרה חזקה ואיתנה. בשנת 1491 גורשו כל יהודי מדריד במסגרת גירוש ספרד, והרובע היהודי התרוקן מאדם.

היום, חיי הקהילה היהודית של החודריה התחדשו במידה מסוימת. הקהילה היהודית של מדריד מונה היום כמה אלפי יהודים – קהילה קטנה יחסית – ורבים מהם בחרו להקים את ביתם בחודריה. הרובע איננו פעיל ותוסס כפי שהיה בעברו המפואר, עם חיי תרבות עשירים ומוסדות שונים. למרות זאת, הוא בהחלט איננו נטוש: הביקור בו מעביר בצורה חיה ונושמת את החיים היהודיים שהיו כאן פעם, עם מוסדות יהודים מעטים שחזרו לפעול עם השנים, חנויות ומרכזים.

כשהעבר וההווה נפגשים

החודריה נמצאת במערב העיר והביקור בה מומלץ מאוד לתיירים הישראלים. כדאי במיוחד לבקר בבית הכנסת הגדול הפעיל בעיר, הנמצא בכתובת Balmes 3. בית הכנסת מהווה היום את מרכז הקהילה היהודית של העיר ואליו מתנקזים בני הקהילה כולם. במקום נערכות תפילות מדי יום, מפגשים בין בני הקהילה ועוד. גם עבור התיירים שאינם דתיים ואינם מחפשים מקום להתפלל בו, הביקור בבית הכנסת מומלץ. בית הכנסת מהווה את מרכז החיים היהודיים – ואת מקום המפגש בין העבר להווה. היותו של בית הכנסת פעיל עזר מאוד לשמר אותו ברמה גבוהה, וניתן להתרשם בתוכו מהחיים היהודיים שהיו כאן בעבר.

תיירים ישראליים ככל הנראה ירצו לבקר גם בבית חב"ד המקומי של מדריד, המנוהל על ידי הרב זלמן גולדשטיין וממוקם ברחוב Calle Gral. Álvarez de Castro 30. המקום מתנהל כמו בתי חב"ד כמעט בכל רחבי העולם: אפשר להגיע הנה לסעודות שבת (מומלץ במיוחד עבור מי שמעוניין לשמר אווירה חגיגית ומיוחדת), לתפילות, למידע ולכל סוג אחר של עזרה. בית חב"ד נמצא קרוב מאוד למסעדות וחנויות כשרות, מה שיכול להקל מאוד על תיירים שומרי הכשרות.

האם יש קהילות יהודיות נוספות בספרד?

בוודאי, למעשה הקהילה היהודית במדריד היא לא הגדולה ביותר בספרד, במרחק של חצי שעה נסיעה נמצאת העיר טולדו שבה מרוכזה קהילה יהודית גדולה ומרשימה. אך גם הקהילה היהודית ברובע של מדריד הייתה קהילה פעילה ומשגשגת מאוד עד לגירוש ספרד.

האם מומלץ לבקר עם הילדים ברובע היהודי במדריד?

כן מומלץ מאוד, החוויה של לימוד ההיסטוריה של העם היהודי היא בלתי נשכחת עבור הילדים והמבוגרים כאחד, מעבר לכך יש באזור עוד אטרקציות רבות שמתאימות גם לילדים.

איפה נמצא הרובע היהודי במדריד?

הרובע היהודי של מדריד נמצא בחלק המערבי של העיר, הוא נקרא בספרדית חודרייה, זהו אזור יפה שמומלץ לבקר בו כאשר מטיילים במדריד. עוד אתר שנמצא במקום זוהי כיכר פלאזה מאיור, כיכר מרהיבה הממוקמת בלב הרובע וכדאי מאוד לבקר בה.

מתי מומלץ לבקר ברובע היהודי במדריד?

אפשר לומר ששיא הקיץ זו לא תקופה מומלצת לביקור במדריד, הקיץ של ספרד הוא חם מאוד וגם עם לחות גבוהה, לכן התקופות המומלצות לביקור במדריד הן בין החודשים אפריל עד אוקטובר, כמובן שאם אתם חובבים של חורף יש כמה חודשים מאוד קרים במקרה כזה חשוב להצטייד בביגוד חם שמתאים למזג אוויר קר.

שאלות ותשובות

כדי להגיע לביקור גם ברובע היהודי המרשים והעשיר של טולדו, כדאי לקחת רכבת היוצאת ממדריד. משך הנסיעה ברכבת הוא חצי שעה בסך הכל. קו רכבת זה נוטה להיות עמוס ופופולרי מאוד, ולכן מומלץ להזמין כרטיסים לפחות יום מראש.

בהחלט, כשהחודריה המרשימה והעשירה ביותר נמצאת כאמור בטולדו. למרות זאת, גם הרובע היהודי של מדריד השתמר היטב ויש בו הרבה מאוד מה לראות.

אחד המוסדות המשמעותיים ביותר עבור התיירים הישראליים הוא מרכז המורשת היהודית שפועל בטולדו. במרכז שמור מידע אודות בני הקהילה היהודית שחיו בעיר עד לגירוש ספרד. בסיוע הצוות האדיב של המקום, ניתן למצוא מידע רב אודות שורשים משפחתיים של יהודים רבים.

כן יש 2 בתי כנסת אורתודוקסיים: בית הכנסת בית יעקב ובית הכנסת Comunidad Judia de Madrid

כן בכתובת: Calle de Barbieri, 3, 28004 Madrid והוא פתוח 24 שעות למעט שבתות וחגים

לסיכום:

במערב העיר מדריד נמצא הרובע היהודי המלא בהיסטוריה של העם היהודי, היהודים שחיו לפני מאות שנים בעיר סבלו מהתנכלויות של תושבי המקום עד שנת 1491 אז כל יהודי ספרד גורשו לגמרי ולא היה זכר לקהילה תקופה ארוכה. היום המצב שונה לחלוטין וצו ההרחקה של היהודים הוסר והקהילה שוב חזרה לפרוח ולשגשג.

במידה ואתם מעוניינים לעשות טיול כשר אתם יכולים לדבר עם בית חב"ד המקומי והם יעזרו לכם בכל מה שתצטרכו, אם זה חנויות שמוכרות אוכל כשר מסעדות ומלונות, הם גם מציעים ארוחות שבת ללא תמורה אך יש להירשם מראש כדי שיהיה לכם מקום. 

יש גם את הקהילה היהודית שנמצא בטולדו והיא נחשבת אפילו לקהילה גדולה יותר שרוב המוסדות המשמעותיים של הקהילה נמצאים בה, טולדו נמצאת מרחק של חצי שעה נסיעה מהעיר מדריד כך ששווה לשקול את הביקור בעיר במיוחד אם אתם מחפשים אחר ההיסטוריה של הקהילה היהודית בספרד.

התקופה המומלצת לביקור במדריד מבחינת מזג האוויר היא בין החודשים אפריל לאוקטובר בתקופה זו מזג האוויר יחסית נעים כך ששוה לתכנן מראש את הטיול לתקופה זו.

רוצה לחזור למשהו ספציפי?

חוויה במדריד מתחילה כאן

דילוג לתוכן